Service en nazorg

Service Level Agreement (SLA)

Als audiologen/audiciens wordt er verwacht dat wij ons aan een aantal minimaal te verlenen diensten bij het aanpassen van een hoortoestel houden. Deze minimaal diensten zijn ook te raadplegen op de website van het RIZIV: 

Onthaal van de patiënt 

  1. anamnese

Evaluatie van gehoor en behoeften voor de selectie en aanpassing van de hoortoestelaanpassing

  1. beschikken over een recente spraakaudiometrie en tonaal audiogram*
  2. COSI (client oriented scale of improvement) 1ste deel - bepalen van de objectieven*

Informeren van de patiënt

  1. terugbetaling (prijs, persoonlijk aandeel, eventueel supplementen)
  2. procedure en modaliteiten van de terugbetaling
  3. vrijblijvendheid van de proef op basis van NKO-voorschrift tot proef
  4. hernieuwingstermijnen
  5. garantie

Selectie

  1. keuze van het toestel en type
  2. keuze van oorkoppeling (oorstuk etc...)
  3. otoscopie indien een afdruk noodzakelijk 

Aanpassen en voorbereiding op de proefperiode

  1. Aanpassing en programmering van het toestel 
  2. uiteenzetting over de werking, het onderhoud en het inbrengen van het toestel 

Eindkeuze en verificatie

  1. spraakaudiometrie met en zonder het hoortoestel in vrije veld
  2. lokalisatietest bij een stereotoerusting
  3. COSI-vragenlijst - na de aanpassing (mate van verandering en eindresultaat)*
  4. het aantal uren bepalen dat het toestel per dag gedragen is op het einde van de proefperiode*

Administratie*

  1. opmaken testverslag 
  2. aanvraag en opvolging medisch voorschrift toerusting
  3. aanvraag en opvolging beslissing adviserend geneesheer

Aflevering

  1. facturatie
  2. getuigschrift van aflevering invullen (bijlage 12) 

Opvolging (gedurende de volledige hernieuwingstermijn, meestal 5 jaar*)

  1. het bijregelen van de toerusting in functie van de evolutie van het gehoorverlies of verandering van de akoestische leef/werk omgeving van de rechthebbende

* Conform artikel 31 van de nomenclatuur. 

Onderhoudsproducten:

Voor een lange levensduur van uw hoortoestellen, uw eigen hygiëne en een optimale geluidskwaliteit dient u regelmatig uw hoortoestellen te reinigen.
De onderhoudsproducten die u hiervoor nodig heeft, kunt u aankopen in het hoorcentrum in een handige all-in-one box.

Alle onderhoudsproducten kunt u ook los verkrijgen:

  • Droogtabletten
  • Reinigingstabletten
  • Reinigingsspray
  • Reiningsdoekjes
  • Reinigingsfloss
  • Blaaspeertjes

Alle producten die worden aangeboden en verkocht zijn van het merk OtoVita (Dreve) of Cedis. 

Batterijen:

Afhankelijk van het type hoortoestel bestaan er verschillende types van batterijen. Voor hoortoestellen worden er doorgaans 4 verschillende types van batterijen gebruikt. Batterij 13 en 312 zijn de meestvoorkomende batterijen. 

  • Batterij 13 (oranje verpakking)
  • Batterij 312 (bruine verpakking)
  • Batterij 10 (gele verpakking)
  • Batterij 675 (blauwe verpakking)

Tegenwoordig heb je ook hoortoestellen met een oplaadbare batterij al dan niet geïntegreerd in het hoorapparaat. 
Dit is afhankelijk van het type en merk van hoortoestel. Vraag meer informatie hierover tijdens een afspraak. 

Batterijtester:

Aan de hand van de kleine batterijtester in de vorm van een sleutelhanger, kunt u gemakkelijk nagaan of uw batterij al dan niet leeg is. Ook is er hier een handig compartimentje voorzien om een reservebatterijtje in te bewaren.

Garantie:

Bij aankoop van uw hoortoestellen bent u zelf vrij om te kiezen of u een garantiecontract neemt of niet. Indien u dit neemt krijgt u 5 jaar garantie op de hoortoestellen. Deze 5 jaar komt overeen met de hernieuwingstermijn van de terugbetaling door het ziekenfonds. Alle technische defecten worden dan kosteloos hersteld. Verlies of diefstal van de hoortoestellen valt hier niet onder, ook schade die opzettelijk werd toegebracht wordt niet vergoed. Hiervoor kunt u een bijkomende verzekering nemen indien u dit wenst.
Indien u verkiest om dit niet te nemen dan hebt u slechts 2 jaar garantie op de hoortoestellen.

Op ander hoorhulpmiddelen hebt u steeds recht op 2 jaar garantie. Hierbij is de hernieuwingstermijn afhankelijk van de eventuele terugbetaling die voorzien is of de instanties die dit voorzien heeft. 

Controle en bijregelingen:

Na de aankoop van uw hoortoestellen vragen wij sowieso om halfjaarlijks op controle te komen bij ons met de hoortoestellen (onafhankelijk of je nu voor 2 jaar of voor 5 jaar garantie kiest). Wanneer u bij ons langskomt, worden de hoortoestellen volledig gereinigd en nagekeken om defecten te voorkomen.

Indien u de hoortoestellen niet bij mij aankocht, bent u ook steeds welkom voor het onderhoud en het nazicht van de hoorapparaten en/of hoorhulpmiddelen.

Ook voor bijregelingen (of fijnafstellingen) aan de hoortoestellen kunt u steeds bij ons terecht.

Opleidingen / infosessies:

Ik organiseer of geef zelf opleidingen en infosessies op maat, dit kan over uiteenlopende onderwerpen bestaan:

  • Het gehoor
  • Hoortoestellen
  • Hoorhulpmiddelen
  • Gehoorbescherming

Indien u of uw vereniging, bedrijf… hiervoor interesse heeft, neem gerust contact op.

 

Steeds op afspraak

Maak een afspraak of bel 0499 22 47 63!